Monday, 11 April 2011

AkTiviTi HuJuNg MiNgGu

Memang best last week....semua adik beradik dtg kerumah.......mak, along n kakda....
mak seperti biasa bwk makanan kegemaran ku....ha3...sambal tumis jering.....xsempat nk snap gambar....

Makan tengahhari masak yg simple2 jek....ni yg sempat ku snap picnya....petang buat apam-dot-dot...sibuk kakda nk tgk mcmmn rupe apam dot-dot...ha3....dia kata xpernah jumpa lg kt terengganu....siap apam dot-dot...buat muffin vanila.....pergh....my hubby kata mcm muffin kt kenny rogers............he3......

aku ambik resepi dari myresepi..thanks deenos coz share resepi yg simple but sangat sedap......  

Kangkung Goreng

Daging Masak Kicap

 Apam Dot-Dot....mcm telur dinosour dh....ni kaler yg anak2 pili

Resepi : Muffin Vanila (cnp from deenos myresepi)


Bahan-bahan ( 2 dozen muffin )

  • 8 tbsp mentega, dicairkan
  • 4 cawan tepung
  • 2 cawan gula
  • 2 cawan susu segar
  • 4 tbsp baking powder
  • 1 tsp garam
  • 2 biji telur
  • 1 tbsp esen vanilla

Cara-cara

  1. Gaulkan kesemua bahan hingga sebati.
  2. Isikan adunan tadi kedalam bekas muffin.
  3. Bakar selama 20minit/180C.




Friday, 8 April 2011

Blueberry Marble Cheese Brownies

Minggu ni mmg rajin nk buat kek...he3....so msk blueberry marble cheese brownies lak...mmg best rsnye....xsempat nk ambik gbr...dh ader yg potong....ha3....rase mmg xdpt disangkal lg....mestilah best.....untuk peminat cheese.............jgn lupe try n oder......
jom makannnnnnnnnnnnnnnnnnnn

Saturday, 2 April 2011

Apam dot-dot


Salam petang sabtu.....just nk share apam yang comel2 ni ....mcm telor dinosor....he3....dh byk kali buat n senang sekejap n yang paling best SEDAPPPPPPPPPPPP.....resepi di cnp dari hanamemories n hana pun rsnye ambil dr org lain...benda yang baik kiter boleh share.....boleh buat mcm2 kaler...elly malas....he3....suke sgt kaler pink...sampai apam pun kaler pink....untuk sesiapan yg nk try boleh try resepi dibawah..... yang dalam bekas tu untuk anak dia ader picnic kat sekolah...punyela xcited dia...he3...



Bahan-bahan
  • 3 biji telur - dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus - hana kurangkan
  • 150gm susu segar
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag) (* elly try bubuh kaya n strawberry best jgk)
  • Pewarna
Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  5. Picitkan blueberry filling secukupnya.
  6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
  7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit.
NOTE dr Hana:
  • Jangan buka api besar semasa mengukus. Guna api sederhana je yer! Kalau tak nanti pecah aka kembang mekar setaman! jadik ler kang apam mekar! hihi.. (berdasarkan pengalaman..:D).
  • Buh esen vanila utk mengurangkan bau telur.
NOTE dr Elle:
  • if kengkawan xsempat nk buat boleh tempah jek dgn elle.........boleh pilih nk dot2 kan kaper aper....he3


Friday, 25 March 2011

Blueberry Cheese Tart : Order dr Kak Mazni

Salam n thanks to kak mazni bandar seri putra.....kak mazni order untuk anaknya yg teringin nk mkn cheese tart...cheese tart br kuar oven....panas2 n yummmyyyyyyyyyyyyyy...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ e . L . L . e . K . i . T . c . H . e. N ~   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP